Wednesday, April 29, 2009

to all friends out there!!!

Posted by cutiefasha at 1:41 AM 0 comments Links to this post

..:gurlz_23:..

GUD FWENS OF MINE
fatin
arifah
mirah
azizah
ain

WARUNIANS

q-ah
ija
fung
alwani
liana
arin
zalikha
kash
amalina
hazarema

sheraz, aida, syira, elly, mira nabilla, sim yen an etc....

..:member_plkn:..

DORMMATES
azleen
izyan
atirah
sri
hui woon
ning xin
ka yen
punitha

SPECIAL
mar
liyana
tiqah
aza
pupu
and etc...

Tuesday, April 28, 2009

try it okayh...

Posted by cutiefasha at 9:37 AM 0 comments Links to this post

Foto yang Jauh Dekat Nampak Lain

Category: Foto Lucu

Ini trik serius! Kalau dilihat dari dekat, foto ini kelihatan seperti Albert Einstein.

Lalu cobalah menjauh dari layar monitor. Berdirilah pada jarak 3 meter dari monitor. Fotonya akan terlihat seperti Marilyn Monroe.



Monday, April 27, 2009

ceramah kpp...

Posted by cutiefasha at 3:52 PM 0 comments Links to this post
semalam ak g menghabeskan mse selama
hampir 6 jam 30 minit kat
institut memandu growth plus
okla
i admit xde experience pon psl nk amek lesen neyh
yele
mama n ayah kan da amek lesen keta for over 20 yrs ago...
huhu...cam lme ssgt la kan
then da smpi kat driving skewl tu
sume org pki ksut tutup
aikk, mas0k kelas ceramah kpp pon cam nk g intvw je asenya
ak lak selamba je dtg ngn ayah pki kasut sandal besa je
alamak
seb baik umah dekat
ayah pon balik umah jap amek shoes ak yang sangkut kat gril umah 2
then over5 minutes, ayh x sampai2 ag
ak cuak da la
kowl mama, kowl ayah
then, ayah sampai....
lega gak la
tp, tgk2 ayah bwk kasut heels plkn tu
mmg la 'kasut tutup'
tp malu gle la beb
nnt org taw ak dak plkn
alamak!!!

seb baik mama dtg selamatkan keadaan
jeng3x
mama dtg 3 minit pastu bwk 'the right shoes'
yea2
mama was the hero of the day
hihihi
so bmulalah kelas yg xla bosan sgt 4 about 5 hours of lecturing from the ckg2
mr jaganathan and mr amir

:::terima_kasih_cikgu2:::

huhu....nk g jom heboh!!

jom heboh kat lumut!!!

Posted by cutiefasha at 12:34 AM 0 comments Links to this post
STORY NUMBER ONE
23 apr kul bpe tah

arifah : frh, jom g jom heboh.

(",)farah : owh, ko nk dtg cni ke? emm, leh gak. jomla...huhu

arifah : ak dtg ngan adik ak naik bas. t ak msg ko ye!

(",)farah : ok2. t kte msg ye...

tp akhirnye:::: arifah x jd dtg coz kena jaga adik beradiknya di umah... xpew2. ade mse t bebila ko dtg la umah ak ye. hurm~~~nk wat camne kan?

STORY NUMBER TWO

25 apr waktu pagi

leen(plkn) : wei farah, jom g jom heboh nk x?

farah(",) : ala arini ak tmn mama kat kem tok sakah la. camping smpi kul 3 ptg kang.

leen(plkn) : esok?

farah(",) : esok agla x dpt. ak ad kelas kpp sampai kul 3 lebey. huhu...

leen(plkn) : emm, xpela, xdpt nk jumpe...salam.

farah(",) : salam....

ni pon sme, kesian kat leen, ak mmg busy cket la mggu ni.
hurm~~~what to do!

Last2. ptg td ak g round area lumut.
tp lom smpi lumut lg da jam gle.
tu blom nk masuk kat tldm tuh.
mmg xbestla jom heboh tldm, susah nk masok la...!

::daa~~~::

Sunday, April 26, 2009

sje je nk ckp....

Posted by cutiefasha at 2:47 AM 0 comments Links to this post
huhu
ARIL kuar........

Saturday, April 25, 2009

penat nye

Posted by cutiefasha at 7:06 AM 0 comments Links to this post
arini ad jom heboh kat lumut
da dekat sgt da
tp xdpt nk g la

td br balek dr kem tok sakah segari
teman mama ad camping pbsm
dr kul 11 pg- 3 ptg syif mama jaga

esok pon ad hal gak
ceramah undang2
kul 8 smpi kul 3 ptg

huhu

rmi org ajak ak gi jom heboh
ape nk wat kan....

:::nk g matrik la kot:::

Wednesday, April 22, 2009

bahagian pendidikan guru...hampeh tol

Posted by cutiefasha at 9:50 PM 0 comments Links to this post
semalam...22 apr kuar keputusan maktab
so apelagi, dgn harapan dpt r nk meneruskan perjuangan mamaKU nk jdk ckg
then suddenly da masuk ma ic number...

Maaf, 91022113#### yang dimasukkan tidak tersenarai dalam calon untuk Panggilan temu duga Kursus Perguruan Lepas Sijil Pelajaran Malaysia (KPLSPM) Ambilan Julai 2009



apehal lak neyh???

padahal penat2 ak g bsn beli pin number aritu, xde lak no ic ak..
hello!!!

at leat klu x layak tuh leh gk nk MERAYU-RAYU ke
yang ni nk klik RAYUAN pon xde
ape kes???
geram tol...
tah pape tah...

Harap Maaf, Nama anda tidak tersenarai dalam calon layak temu duga Kursus Perguruan Lepas SPM Ambilan Julai 2009
No Kad Pengenalan : ############
Nama : ###### ########

*Perhatian : Rayuan dibuka sehingga 03 Mei 2009 (AHAD)


HAH...At least klu camni leh gak nk wat rayuan ke, ape ke...

xkesah lg la klu x layak


takpela


mknenya mmg xde REZEKI ....


alhamdulillah je da dpt matrik

surat matrik pon da smpai umah

mmg excited la pulak nk pegi...huhu


xpew2...tggu upu lak pasni...

PLEASE!!!


:::AMIN2 YA ROBBAL AL AMIN:::



Tuesday, April 21, 2009

lesen keta....heheh

Posted by cutiefasha at 12:44 AM 0 comments Links to this post
orang lain dah sebok bwk keta g jln2
ak br nk baca dua buku neyh
mmg lawak gak r

neway ujung mggu ni nk kena tadah telinga lak
dgr ceramah 5 jam
kul 8.30 - 3.00 ptg
omg!!!

lme tol
pastu br amek ujian
nmpknya maybe smpi L je kot
t bru abehkan smpi P
waktu cuti2 semester ke
tgkla camna nnt kan

oklah tu....

:::syok nye arini:::

Monday, April 20, 2009

matrikulasi / asasi / diploma ???

Posted by cutiefasha at 1:08 AM 0 comments Links to this post

Matrikulasi atau program asasi atau diploma?

DIkirim oleh sifu2b di Mei 1, 2008

Ramai pelajar yang bertanyakan sifu manakah di antara ketiga-tiga program lepasan SPM ini, mana yang lebih baik. Sifu dah jawab berulang kali tentang perkara ini di dalam komen balas sifu di sini. Untuk membolehkan pelawat blog ini membaca respons sifu yang terdahulu itu, maka sifu paparkan semula sebagai pos tetap.

Matrikulasi dan program asasi adalah program khas yang dirangka untuk membolehkan pelajar cemerlang melangkau program diploma. Matrikulasi keutamaan adalah program satu tahun (PST) walaupun ada juga program dua tahun (PDT). Matrikulasi yang popular sekarang ialah matrikulasi KPM. Namun begitu program asasi seperti program asasi sains atau program asasi undang-undang atau program asasi perakaunan juga memberi peluang lepasan SPM melangkau ke peringkat ijazah dalam tempoh singkat iaitu 1 tahun (2 semester) . Kedua-dua peluang pembelajaran ini, matrikulasi dan program asasi dikenali sebagai program laluan pantas (fast track). Bayangkan dalam usia 19 tahun pelajar dari kedua-dua program ini, jika cemerlang, layak memasuki program ijazah aliran sains (3 tahun kecuali perubatan 4-5 tahun) atau perundangan (3 tahun) atau perakaunan (4 tahun) dan selepas tamat belajar, bakal memasuki dunia pekerjaan di usia muda, 21-22 tahun.

Diploma pula terbuka kepada semua lepasan SPM dan semua aliran dan jenis persekolahan. Walau bagaimanapun, ia menawarkan tempoh pembelajaran yang panjang iaitu 3 tahun. Hanya selepas tamat atau bergraduat dari diploma, barulah pelajar lepasan diploma boleh mengikuti program ijazah dalam bidang yang mereka minati, sama ada aliran sains/teknikal atau aliran sastera. Ada banyak peluang belajar disediakan dalam kategori diploma oleh itu pelajar boleh merancang kerjaya mereka dari awal lagi. Sebagai contoh, pelajar diploma perakaunan selepas tamat pegajian boleh membuat keputusan sama ada terus sambung belajar atau terus bekerja. Sebaliknya pelajar matrikulasi dan program asasi tidak boleh berhenti belajar kerana dari segi pengiktirafan, sijil matrikulasi dan program asasi itu hanya sah kegunaannya untuk kemasukan ke IPT. Jika mereka memilih untk bekerja sementara waktu atau bagi tempoh yang lama, pelajar-pelajar lepasan matrikulasi dan program asasi sebenarnya hanya memiliki kelayakan SPM. Begitulah bezanya dari segi taraf dan peluang pekerjaan.

Tetapi perlu diingat di sini, pelajar-pelajar yang memohon matrikulasi dan program asasi sememangnya diandaikan akan terus belajar ke peringkat ijazah, dan kerana itulah pihak KPM dan IPTA yang menawarkan program-program laluan pantas ini hanya memilih pelajar cemerlang. Ini kerana dipercayai pelajar sedia cemerlang dalam SPM akan mampu menangani kehidupan dan proses pembelajaran yang ketat dan pelbagai bagi tempoh singkat 2 semester. Juga diyakini individu sebegini sebenarnya mempunyai kesungguhan dan cita-cita diri yang jelas. Tanpa faktor ini, maka ada segolongan kecil pelajar lepasan SPM yang menyesal mengikuti program matrikulasi maupun program asasi kerana didapati lebih ‘demanding’ dan agak sukar menerima perubahan yang mesti dilakukan pelajar. Program diploma pula, walaupun turut dipohon oleh pelajar cemerlang dan pelajar sederhana, proses pembelajarannya telah direncanakan dan dipanjangkan bagi tempoh 3 tahun. Maka pelajar-pelajar diploma ada sedikit ruang ‘bernafas’ dan peluang membetulkan keadaan jika mengalami kegagalan atau kejatuhan prestasi.

Tetapi pembaca blog ini harus sedar bahawa matrikulasi, program asasi dan diploma sememangnya dirancang berdasarkan dasar dan falsafah yang berbeza. Jika anda memilih matrikulasi atau program asasi ketahuilah bahawa jerih payah anda dibalas dengan kepantasan memasuki bidang ijazah dan dunia pekerjaan manakala program diploma, walaupun tidak ‘menyesakkan nafas’ pelajar tetapi dari segi persaingan, akan terlewat masuk ke peringkat ijazah dan seterusnya lambatmemasuki bidang pekerjaan sebagai lepasan ijazah.

Contohnya anggaplah ada 2 orang pelajar, pelajar A dan Pelajar B merupakan lepasan SPM 2007 kini mencari peluang belajar di IPTA. Pelajar A ditawarkan matrikulasi di Kolej Martrikulasi Labuan, pelajar B ditawarkan diploma perakaunan di UiTM Shah Alam. Kedua-duanya adalah pelajar cemerlang dan kedua-duanya berpakat bakal mengikuti program ijazah perakaunan di UUM.

Di usia 18 tahun ini, kedua-duanya memulakan pengembaraan masing-masing tahun 2008 ini.

Pertengahan tahun 2008 - Pelajar A mula belajar di matrikulasi PST manakala Pelajar B mula belajar di peringkat diploma perakaunan di UiTM.

Pertengahan tahun 2009 - Pelajar A tamatkan pengajian matrikulasi dengan CGPA 3.80 dan Julai 2009 mula mengikuti program ijazah perakaunan di UUM di tahun pertama. Pelajar B pula memasuki tahun kedua pengajian diploma.

Pertengahan tahun 2010 - Pelajar A sedang belajar di tahun kedua ijazah perakaunan di UUM. Pelajar B memulakan pembelajaran di tahun ketiga program diploma beliau.

Pertengahan tahun 2011 - Pelajar A sedang belajar di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM. Pelajar B dah tamat diploma dengan CGPA 3.80 juga dan mulai Julai 2011 mulakan pengajian beliau di tahun pertama ijazah perakaunan di UUM. Pelajar A sekarang ini senior 3 tahun berbanding rakannya Pelajar B yang baru menjadi pelajar junior.

Pertengahan tahun 2012 - Pelajar A memulakan pembelajaran di tahun keempat dan terakhir program ijazah perakaunan di UUM. Rakannya pelajar B pula baru memasuk tahun kedua pengajian ijazah perakaunan di UUM juga.

Pertengahan tahun 2013 - Pelajar A telah tamat pengajian dengan CGPA 4.00, menunggu konvokesyen dalam bulan Ogos dan sejak Julai dah bekerja di Ernst & Young sebagai pembantu juruaudit. Pelajar B sedang melanjutkan pelajaran di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM.

Pertengahan tahun 2014 - Pelajar A masih berkerja di Ernst & Young dan kecekapannya menyebabkan beliau telah dinaikkan jawatan dan tangga gaji yang lebih lumayan. Pelajar B mula belaja di tahun keempat, tahun terakhir ijazah perakaunan di UUM.

Pertengahan tahun 2015 - Pelajar A masih bekerja di E&Y dan memasuki tahun ketiga bertugas untuk melengkapkan syarat menjadi akauntan bertauliah*. Pelajar B tamat pengajian degan CGPA 4.00 dan sedang menunggu konvokesyen di bulan Ogos 2015. Mula bekerja di Price Waterhouse sejak Julai 2014 dan bakal mencipta kerjaya sebagai akauntan bertauliah juga.
* Syarat untuk mejadi akauntan bertauliah ialah pengalaman 3 tahun bekerja minimum dalam bidang perakaunan yang diiktiraf. Juruaudit adalah salah satu darinya.

Dan begitulah seterusnya. Dengan andaian persaingan yang sihat, dan tiada masalah yang menghalang kedua-dua mereka menangguhkan pembelajaran dan mencari pekerjaan. Sifu berharap, dari penerangan dan contoh yang sifu berikan dapat memberi sedikit gambaran kepada pelajar untuk membuat keputusan mana satukah laluan yang lebih sesuai kepada dirinya. Setiap keputusan itu bakal mempengaruhi peluang dan kejayaan anda di masa hadapan.
Tambahan : Jika pelajar B sambung belajar ke peringkat ijazah di UiTM, sebagai pemegang diploma UiTM, beliau layak mendapat pengecualian jam kredit, dan tempoh masa belajar boleh disingkatkan kepada 3 tahun (6 sem) atau 3 1/2 tahun (7 sem), tertakluk kepada syarat UiTM. Sebaliknya jika sambung belajar ke IPTA lain, pelajar B terpaksa mengharungi pembelajaran genap 8 sem (4 tahun).

http://sifu2b.wordpress.com/2008/05/01/matrikulasi-atau-program-asasi-atau-diploma/

Friday, April 17, 2009

matrik's life

Posted by cutiefasha at 11:59 PM 0 comments Links to this post



Tahniah! Anda telah ditawarkan ke Program Matrikulasi,
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Nama: FARAH SYAZWANI BT HAYROL AZIZ
No Kad Pengenalan: 91022113####
Program Pengajian : PROGRAM SATU TAHUN
Kursus: M001-SAINS
Nama kolej: 17-KOLEJ MATRIKULASI PERAK (KMPk)
Tarikh Mendaftar: 11 MEI 2009







alhamdulillah

dapat matrik perak
kat gopeng
tp still pkir ag nk pg ke tak
tgkla next month klu dpt another offer
guru, upu or maybe jpa???
who knows there are better opportunities coming up...
hope i'll make a great decision...
xmaw menyesal di kemudian ari maa

daa~~~
:::keep_in_touch:::

p/s: i luv purple......


LinkWithin

 

♬ ♪♪ Deeper Conversation ♬ ♪♪ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review